מה זה S&OP

מה זה S&OP?

בבואנו לגשת לשאלה: מה זה S&OP? חשוב להבין את מקור השם: Sales and operations planing (תכנון, מכירות ותפעול)

תכנון מכירות ותפעול (S&OP) הוא תהליך אסטרטגי המסייע לעסקים לאזן בין היצע וביקוש על ידי שילוב מכירות, תכנון ותפעול. זוהי גישה שיתופית המערבת מחלקות מרובות, כולל מכירות, שיווק, כספים ותפעול, כדי ליצור תוכנית מאוחדת המניעה את היעילות העסקית.

תכנון מכירות ותפעול נמצא על סדר היום של כל מובילי שרשרת אספקה, אך אנשי מקצוע רבים מתקשים להבין כיצד להפעיל את ה-S&OP כדי למצות יכולות. S&OP מגיע במגוון וריאציות, כולל תכנון עסקי משולב (IBP) ותכנון מכירות, מלאי ותפעול (SI&OP). אך בכל גוון של התהליך בו בוחרים, ישנם מספר מרכיבים קבועים נדרשים:
מעבר מאסטרטגיה לביצוע
שימוש מודל נתונים מקצה לקצה אחד של שרשרת האספקה
תצוגה ברורה של האפשרויות הטובות ביותר (האופטימליות) וההפרעות הנלוות
היכולת של מנהלים לקבל החלטות אסטרטגיות וטקטיות מושכלות
לספק את היכולת לבצע החלטות אלו מדי יום

רקע

המורכבות ההולכת וגדלה של ריבוי פריטים, השקות מוצרים חדשים, שרשרת אספקה גלובלית, זמני אספקה משתנים וציפייה למתן שירות מצוין מאתגר מאוד גם תהליכים מנוהלים היטב. לכן, כדי להישאר תחרותיים ולעמוד הן ביעדי השירות והן ביעדי ההכנסות, חברות צריכות לשפר את תהליכי ה- S&OP שלהן. יכולות הניתוח והאופטימיזציה המתקדמות של מערכת +SO99 מאפשרות מודל נתונים אחיד ויחיד, המקיף את התכנון האסטרטגי, הטקטי והתפעולי. יחד, הן מבטיחות סנכרון מלא בין מחלקות השיווק והמכירות לבין מחלקת התפעול וכתוצאה מכך הפחתת עלויות, רמות שירות משופרות ותפעול יעיל יותר.

מה זה S&OP? סיבות ליישום בארגון

הגדלת רווחיות:

S&OP הוא תהליך תכנון ארוך טווח עם מיקוד של 18 עד 36 חודשים. על ידי מיקוד בטווח הארוך אנו הופכים לארגון פרו אקטיבי המתבסס על תהליך מובנה, ולא על כיבוי שריפות בזבזניות בניהול שרשרת אספקה. אלה משפרים את תזרים המזומנים ואת הרווחיות.

אופטימיזציה של הון חוזר, ושחרור תזרים מזומנים:
תהליך תפעול מכירות והיצע מסייע לנו לטפל בחוסר האיזון בין היצע וביקוש באופן פרו-אקטיבי. לפני שהבעיות הופכות למשבר, הן מטופלות באופן שיטתי עם ניתוח כמותי ואיכותי. הדבר עוזר להפחית מלאי מיותר באופן משמעותי ולהציע את תנאי האשראי הנכונים ללקוחות, שבתורם, מרוצים יותר עם רמות שירות ואיכות מוצר טובות יותר. היכולת לייצר תזרים מזומנים חופשי באמצעות שירות משופר ורמות מלאי מופחתות תוך ניצול טוב יותר של קיבולת היא אחת הסיבות העיקריות לפופולריות של S&OP .

ייעול התכנון התאגידי:
זוהי אחת מהסיבות הטובות ביותר להשקיע ב- S&OP. הוא מאפשר ל- C-level לקבל החלטות טובות יותר באמצעות חיבור בין ביקוש להיצע. הוא מקל על התכנון האסטרטגי, התכנון הפיננסי והתכנון הטקטי. ה- S&OP מאפשר לחבר את התוכנית האופרטיבית לתוכנית הפיננסית, ולהבין סיכונים והזדמנויות ברמת הגבוהה ביותר.

אינטגרציה משופרת בין פונקציות בארגון: S&OP הוא מאלץ את הארגון להגביר את השיתוף הפנים ארגוני ומחדיר אכיפה של תהליכים החוצים ארגונים. זאת בזכות קביעת מטרות משותפות מהן נגזרות התוכניות התפעוליות.

אחידות ביעדים: S&OP מבטיח שכל המחלקות פועלות לקראת יעדים עסקיים משותפים, תוך שיפור הביצועים הכוללים.

חיזוי ביקושים משופר: על ידי ניתוח נתוני מכירות ומגמות שוק, עסקים יכולים ליצור תחזיות מדויקות יותר ולעמוד טוב יותר בדרישות הלקוחות.

ניהול משאבים יעיל: S&OP יעיל מסייע באופטימיזציה של השימוש במשאבים, הפחתת בזבוז והגדלת הרווחיות.

שביעות רצון משופרת של לקוחות: בעיות שירות לקוחות הן מהבעיות המרכזיות שמזהים צוותים מסחריים בדרך להגדלת מכירות. תהליך המאזן בין זיהוי ביקושים לבין תכנון יעיל של מענה בצד ההיצע, משפר את העמידה בדרישות הלקוחות, ומוביל לשיפור רמות השירות ולשביעות רצון הלקוחות. לקוחות רסנר רבים מתכננים ומגיעים לרמת שירות אופטימלית של בין 97% עד ל- 99%+.

מה זה S&OP? שלבים בהטמעה

איסוף וניתוח נתונים: איסוף וניתוח נתונים מכל המחלקות הרלוונטיות כדי להבין את המגמות הנוכחיות ולחזות צרכים עתידיים.
תכנון שיתופי: חיוני לשתף את כל בעלי העניין בתהליך התכנון כדי להבטיח שכל היבט של העסק ייחשב.
יצירת אסטרטגיה מאוחדת: פיתוח אסטרטגיה מקיפה עם תיאום בין יעדי המכירות ליכולות הייצור.
יישום וניטור: להוציא לפועל את תוכנית ה-S&OP ובקרה באופן רציף על יעילותה, תוך ביצוע התאמות לפי הצורך.

אתגרים בהטמעת S&OP

שיתוף פעולה בין מחלקות: הפרויקט להטמעה הוא הזדמנות לטפח תרבות של שיתוף פעולה ותקשורת פתוחה בין המחלקות. יש לבחור מובילים בכל מחלקה שידעו לשווק את הערך לכל המחלקה שלהם.

אינטגרציה טכנולוגית: הטמעה של פתרון טכנולוגי מוביל כגון: תוכנה לניהול מלאי SO99+ יכולה לעשות את ההבדל בין הצלחה בפרויקט לבין תוצאות שטחיות בלבד.

ניהול שינויים: כחלק מהתהליך יש להכין את הצוות שלך לשינוי ולספק את ההכשרה והתמיכה הדרושים.

רסנר – השותף שלך למהפך ב- S&OP

משאב להורדה:
מעוניין ללמוד יותר כיצד משיגים את התוצאות הטובות ביותר עם S&OP?
[הורד את הדוח]

 

 

מוזמנים לשתף
אמנון רסנר
אמנון רסנר

בעלים ומנכ''ל של רסנר תוכנות לוגיסטיות

תוכן עניינים
דברו איתנו עוד היום
למאמרים נוספים

תפריט נגישות