שיטות ניהול מלאי

מ-6 יוצאת 1 – מהי השיטה המתקדמת, המדויקת והאפקטיבית ביותר?

ישנן מספר שיטות באמצעותן ניתן לבצע ניהול מלאי בשוטף כחלק מניהול שרשרת האספקה של העסק, החברה או הארגון. בעולם תחרותי, בו חברות רבות מתקשות לנהל את המלאי שלהן באופן יעיל, לבחירה בשיטה ספציפית יש השפעה דרמטית על יעדים עסקיים משמעותיים כמו עמידה ביעדי שירות אופטימאליים, החזקת מלאי מדויק, הגדלת שולי הרווח, שיפור שביעות רצון ונאמנות לקוחות – ועוד. להלן 6 שיטות ניהול מלאי – כולל השיטה המתקדמת והמדויקת ביותר עבור ארגונים שמנהלים שרשרת אספקה מורכבת ומעוניינים לייעל אותה.

1. שיטת FIFO – first in, first out

אחת משיטות ניהול מלאי הנפוצות ביותר. באמצעותה ניתן להבטיח שהמלאי הישן הוא המלאי שבו משתמשים קודם לצורך הפצה ומכירה וכך למזער את הסיכוי שמוצרים יתקלקלו או יתיישנו ולהגדיל את חיי המדף שלהם.

2. שיטת LIFO – last in, first out

שיטת ניהול מלאי הפוכה לשיטת FIFO שפועלת כמעין מחסנית נשק – האחרון שנכנס הוא הראשון שיוצא. מתאימה לניהול מלאי מוצרים בעלי חיי מדף ארוכים או מוצרים ללא תאריך תפוגה. נכון להיום החוק הישראלי אוסר על שימוש בשיטה זאת. 

3. שיטת FEFO – first expired, first out

שיטה דומה לשיטת FIFO רק שהפרמטר המרכזי המנחה אותה הוא תאריך התפוגה ולא תאריך הכניסה למלאי.

4. שיטת ניהול מלאי JIT – just in time

שיטה שמטרתה לאפשר לחברות וארגונים להחזיק מלאי מינימאלי ככל האפשר – בהתאם לביקוש הקיים ולתחזית ביקוש עדכנית. באופן זה ניתן לצמצם את המלאי המוחזק, למזער זמן החזקה ולשמור על רמות שירות אופטימאליות. כל זאת בשאיפה לסנכרן בין שני לוחות זמנים – המועד שבו חומרי הגלם נכנסים למלאי והמועד שבו הם יעברו כל שימוש באשר הוא, כמו ייצור, הפקה או הפצה. שיטת ניהול מלאי זאת נותרת אפקטיבית כל עוד היא מתבצעת באופן מתקדם ומדויק, אחרת היא טומנת בחובה גם סיכונים כמו עיכוב בלו"ז, לרבות בהספקת המוצרים, או לחילופין מחסור אפשרי במלאי. 

5. שיטת EOQ – economic order quantity

שיטה דומה לשיטת JIT. השיטה שואפת לשמור על רמות מלאי אופטימאליות בכל רגע נתון בהתבסס על מגוון פרמטרים וכל זאת בשביל לנהל את המלאי באופן יעיל וחסכוני ככל האפשר.

6. תכנון דינאמי וממוחשב באמצעות תוכנה לניהול מלאי 

בכל הקשור לשיטות ניהול מלאי, תכנון דינאמי מהווה את השיטה המתקדמת ביותר, ובפרט כשמדובר בחברות אשר מנהלות שרשרת אספקה מורכבת או מחזיקות מלאי בעל ביקוש משתנה ו/או כמות פריטים גדולה במרכזים הלוגיסטיים. באמצעות תכנון דינאמי ניתן:

  • לבצע אופטימיזצייה חכמה ויעילה לכל שרשרת האספקה, לרבות לכל הקשור לניהול מלאי
  • לשמור על רמות מלאי מינימאליות ורמות שירות אופטימאליות
  • לשמור על שביעות רצון גבוהה בקרב הלקוחות
  • להשיג יתרון תחרותי על-פני המתחרים העסקיים
  • לשחרר את המתכננים מהצורך לבנות תחזיות ביקוש כך שהם יוכלו להשקיע זמן בקבלת החלטות המצריכות בינה אנושית

ניהול מלאי דינאמי, אדפטיבי ומתקדם באמצעות מערכת SO99+ כולל הטמעה ותמיכה מבית רסנר

מערכת SO99+ של חברת ToolsGroup מהווה פתרון פשוט ואלגנטי לניהול מלאי מורכב. היא מבצעת ניהול מלאי דינאמי באמצעות מנוע אדפטיבי ורב-עוצמה ושימוש בטכנולוגיות חיזוי מתקדמות, אלגוריתמים חדישים ובינה מלאכותית. 

המערכת מנתחת כמות משתנים גדולה וקובעת יעד רמת שירות פרטני עבור כל פריט-מחסן. היא מחשבת את יעדי המלאי עבור כל פריט באופן פרטני, תוך מתן התייחסות להשפעה ההדדית של יעדי השירות בין שלל הפריטים, ויוצרת באופן אוטומטי תחזית מהימנה עבור כל פריט/חנות/מחסן – מפריטים מהירים בעלי תנועה יומיומית ועד פריטים איטיים ובלתי-צפויים.

בשורה התחתונה, מערכת SO99+ מאפשרת לבצע אופטימיזציה גבוהה לשרשרת האספקה ולהשיג יתרון עסקי ותחרותי על-פני המתחרים.

חברת רסנר מייצגת את הפתרונות הלוגיסטיים המובילים והמתקדמים בעולם בכל הקשור לשיטות ניהול מלאי ואופטימיזצייה של שרשרת האספקה. אנחנו משווקים ומטמיעים אותם ומספקים תמיכה מלאה לחברות וארגונים בכל קנה מידה והיקף פעילות.

צרו איתנו קשר במספר 08-621-6601 או באמצעות הטופס הנמצא כאן בשביל לקבל מהמומחים שלנו מידע נוסף.  

מוזמנים לשתף
אמנון רסנר
אמנון רסנר

בעלים ומנכ''ל של רסנר תוכנות לוגיסטיות

תוכן עניינים
דברו איתנו עוד היום
למאמרים נוספים

תפריט נגישות