מה זה OTIF ומדוע זהו מדד חיוני בניהול כל שרשרת אספקה

מה זה OTIF

OTIF או On-Time In-Full הוא מדד קריטי בעולם ניהול שרשרת האספקה, אשר משקף את אחוז ההזמנות המסופקות בזמן ובמלואן מתוך כלל ההזמנות שהתקבלו. יש המתייחסים אליו גם בתור SLA (Service Level agreement )במילים פשוטות, המדד בוחן עד כמה הארגון מצליח לספק את ההזמנה של הלקוח כפי שהוזמנה, במועד המתוכנן וללא חוסרים. OTIF משלב בתוכו שני מרכיבים עיקריים: עמידה בזמנים (On-Time) והשלמת ההזמנה במלואה (In-Full), והוא משמש ככלי לניהול ובקרה על רמת השירות שהארגון מספק ללקוחותיו.

מה החשיבות של OTIF למנכ"ל?

  1. שביעות רצון הלקוחות: אחד האתגרים המשמעותיים של כל ארגון הוא לשמור על שביעות רצון גבוהה של הלקוחות. OTIF משמש כמדד ישיר לחוויית הלקוח, כיוון שהוא מראה עד כמה הארגון עומד בהתחייבויותיו. אחוז גבוה של OTIF מעיד על לקוחות שמקבלים את המוצר שלהם בזמן ובמלואו, מה שמוביל לחוויית שירות חיובית ושימור הלקוחות.
  2. הגדלת מכירות ושימור לקוחות: כל הזמנה שלא מסופקת במועד או במלואה עלולה להוביל לאובדן מכר והזמנות עתידיות שלא יסופקו.  לקוחות מצפים שהמוצר שהם הזמינו יהיה זמין ומסופק ללא עיכובים, וכל חריגה מהציפיות האלו פוגעת באמינות המותג ועלולה להוביל להפסד לקוחות לטובת המתחרים.
  3. מדד ליעילות תפעולית: OTIF מספק תמונת מצב עדכנית של ביצועי הארגון מבחינת יעילות התכנון והרכש, ניהול המלאי, הייצור, תהליכי ההפצה והמשלוח, וניהול הספקים. מנכ"ל המשתמש במדד OTIF כדי לעקוב אחרי תפקוד שרשרת האספקה יכול לזהות נקודות תורפה, לבצע שיפורים ולמנוע הפסדים כלכליים הנובעים מתפעול לא יעיל.
  4. שמירה על יתרון תחרותי: בעולם העסקי התחרותי של היום, יעילות תפעולית ואיכות השירות הן מפתחות להצלחה. ארגונים שמשכילים לשמור על OTIF גבוה משפרים את יכולת ההתמודדות עם מתחרים, מצמצמים אובדן מכר ושומרים על נאמנות הלקוחות.

ניהול יעיל של שרשרת האספקה

כדי לשמור על מדד OTIF גבוה, יש לנהל את שרשרת האספקה בצורה יעילה ומוקפדת. הנה כמה כלים ושיטות לניהול שרשרת אספקה שמבטיחים שיפור ב-OTIF:

  1. תחזיות וביקושים מדויקים: שימוש במערכות לניהול ביקושים ותחזיות מאפשר לארגון לצפות את השונות של ביקושי הלקוחות ולתכנן את הרכש והמלאים בהתאם. כלים אלו מסייעים להקטנת הסיכוי לחוסרים במלאי ולשיפור יכולת התגובה לביקושים משתנים.
  2. שיתוף פעולה עם ספקים: ניהול נכון של ספקים מאפשר תגובה מהירה לשינויים ובעיות. קיום תקשורת רציפה עם הספקים ושימוש במערכות ניטור ובקרה מאפשרים לעקוב אחר הזמנות ולוודא שהמוצרים יגיעו בזמן ובאיכות הנדרשת.
  3. אופטימיזציה של תהליכי משלוח והפצה: ניהול נכון של המשלוחים, כולל תכנון מסלולים חכמים ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו מערכות GPS לניהול ציי רכבים, יכול להבטיח את הגעת המוצרים בזמן ולשפר את מדד ה-OTIF.
  4. מערכות מתקדמות לניהול שירות ממלאי: מערכות לניהול שירות ממלאי מתקדות מסייעות בשמירה על איזון נכון בין הזמנות הרכש, מלאי וזמינות המוצרים. כך ניתן למנוע מצבים של חוסר או עודף במלאי, ולשמור על רמת שירות גבוהה.

מעבר לדור הבא של ניהול שרשרת אספקה

כדי להישאר תחרותיים ולשמור על מדד OTIF גבוה, ארגונים יכולים לאמץ בינה מלאכותית ולימוד מכונה כחלק מהתפעול היומיומי של הארגון. באמצעות אלגוריתמים מתקדמים לניתוח נתונים ארגונים יכולים לבצע תחזיות מדויקות יותר ולייעל את התפעול היומיומי של שרשרת האספקה. מערכות מבוססות AI יכולות לזהות דפוסים ולהתריע על בעיות פוטנציאליות לפני שהן הופכות למשבר. תכנון המבוסס על רמות שירות (SERVICE DRIVEN ) מאפשר שמירה על רמות מלאי נמוכות יותר, אשר באות לידי ביטוי בחסכון משמעותי ובהגדלת רווחיות הארגון. בנוסף, הן גם מאפשרות לחסוך עלויות של שילוח דחוף, שעות של עבודת תכנון וטעויות יקרות. 

מעוניינים לשפר את ה-OTIF בארגון שלכם?

פנו למומחים של רסנר לקבלת ייעוץ וכלים לשיפור המדד וייעול שרשרת האספקה שלכם. 

מוזמנים לשתף
למאמרים נוספים

תפריט נגישות