למרות היותה חברה שמייצרת עדשות משקפיים, שמיר אופטיקל התמודדה עם בעיית נראות (ויזיביליטי) – לפחות בכל הקשור למלאי. שמונת האתרים של החברה הישראלית, הממוקמים בעיקר באירופה ובארה"ב, היו מבוזרים ופעלו בצורה מבודדת זה מזה. פעילויות המכירה וההפצה היו מקומיות בלבד, והאתרים החזיקו במלאי כ-35,000 SKUs, שהגיעו הן מספקים חיצוניים והן ממתקני הייצור של שמיר עצמה. החברה התמקדה במשך אותה התקופה ברמת זמינות המוצרים, בהשגת יתרון תחרותי עם לקוחות קמעונאיים באמצעות מתן רמות שירות גבוהות ובהימנעות ככל האפשר ממצב של מחסור במלאי.
אולם מאוחר יותר, ההנהלה של שמיר החליטה שהגיע הזמן למנף את המותג היוקרתי על-ידי הרחבת דריסת הרגל הגלובלית שלו. משמעות הדבר הייתה הפניית תשומת הלב למציאת פתרונות אופרטיביים כלל-קבוצתיים בתחומים קריטיים כמו רכש וניהול שירות ממלאי – פתרונות שיאפשרו צמיחה משמעותית. במצב שבו מנהלים מקומיים עובדים עם אקסלים ומתבססים על מדיניות מלאי עצמאית, בשמיר ידעו שהם יזדקקו למערכת אחת משותפת כדי לייעל ולשפר את הנראות של הרשת שלהם. עם זאת, נקודה אחת לא הייתה שנויה במחלוקת: היה צורך לשמור על רמות שירות גבוהות של 99%.
במקום מערכת גנרית של ספק ERP גדול, בשמיר חיפשו מערכת מוכחת בכל הקשור לאופטימיזציית המלאי. כפי שהסביר ניר שמואל, סמנכ"ל תפעול ו-IT גלובלי בשמיר: "לאחר שמומחי שרשרת האספקה המקומיים של רסנר הציגו עבורנו את SO99+, כל-כך התרשמנו שביקשנו מהם להוביל את היישום שלה. היינו צריכים להיות מסוגלים לייעל את המלאי שלנו במקביל לשמירה על רמת שירות של 99%, והיכולות והפונקציות של ToolsGroup בנקודה זו היו בהחלט משכנעות מאוד."
רסנר עבדו לצד שמיר במטרה להטמיע את SO99+ לתכנון, חידוש מלאי ומילוי ביקוש ברחבי הרשת. תוך שבעה חודשים בלבד, הצוות עיצב את הממשקים, הכין ועיצב את הנתונים, וביצע אינטגרציה והדרכה על מערכת ה-ERP.
מנהלת תכנון שרשרת האספקה הגלובלית , נילי עזורה, היוותה חלק מרכזי בהתאמת SO99+ לחברה ולתהליך הרכש הריכוזי החדש שלה. היא הצטרפה לשמיר 14 שנים קודם לכן כמנהלת הזנת נתונים ולאורך השנים פיתחה יכולות משמעותיות בתכנון ייצור. עם הידע העסקי הנרחב שלה, עזורה הצליחה לנצל את מלוא היכולות של SO99+.
היא מסבירה במילותיה: "העבודה מלמטה סיפקה לי תובנות מפורטות לגבי כל משתנה תכנוני בעסק – זמני אספקה בין נקודות שונות, מחזורי SKU Supersession, עונתיות, 'חריגים' צפויים כמו ראש השנה הסיני (כאשר כל המדינה נסגרת) – וכיצד לבנות את כל אלה במערכת התכנון."
הידע הזה סייע לעזורה לראות היטב את הפוטנציאל הטמון בשימוש ב-SO99+ ולעזור לצוות שלה לבצע התאמות חכמות, במה שהפך עם הזמן לרשת הפצה רב-שלבית מורכבת. על ידי הוספת מידע בנוגע לכל שילוב אפשרי של משתנים לוגיסטיים באתרים השונים, כולל זמן אספקה, עלויות – וכו', ראתה עזורה את ההזדמנות לצמצם מחיקות מלאי וגם לייעל עוד יותר את רמות השירות ואת העלויות הלוגיסטיות ביומיום.
במהלך שש השנים שלאחר מכן הרחיבה שמיר את גישת המלאי הריכוזית שלה מ-8 ל-30 אתרים והפכה את הפעילות למודל מיקור מרושת ורב-שלבי. למרות שהם הגדילו פי 3 את הרשת שלהם, שלושה מתכננים מרכזיים – בדיוק אותו מספר כמו קודם לכן – השתמשו ב-SO99+ כדי לנהל את כל התכנון, המימוש והמילוי מהמטה העולמי.
גם רסנר וגם SO99+ היוו חלק בלתי-נפרד מהיכולת לשמור על המשכיות עסקית במהלך תקופת הצמיחה הזו. בשלב מסוים שמיר סגרה את מרכז ההפצה האירופאי שלה בפורטוגל למשך חודשיים בזמן שהציגה מערכת חדשה לניהול מחסנים. "הצלחנו לנתב מחדש את ההזמנות שלנו דרך חלקים אחרים של הרשת ולשמור על רמות השירות שלנו מבלי שהלקוחות שלנו יבחינו בדבר", הסבירה עזורה.
תוצאות ויתרונות עבור שמיר
רשת האספקה המשודרגת של שמיר מציגה ביצועים טובים בהרבה מהציפיות הראשוניות של הצוות. בעוד שהאסטרטגיה הישנה מונעת-ההיצע של שמיר התמקדה בעיקר בזמינות המוצרים, ופחות באופטימיזציה של המלאי הגלובלי, היום המודל הוא הרבה יותר מקיף וכוללני. המערכת החדשה קוראת ומנתחת את אותות הביקוש המתקבלים מהשוק בכדי לקבוע את רמות המלאי האופטימליות, וצוות התכנון מכוון ומאזן כל הזמן, ולפי הצורך, במטרה להמשיך לייעל ולמקסם את התפעול עוד ועוד. התוצאות מבחינת שמיר היו והינן יוצאות דופן:
בזכות מערכת ניהול שרשרת האספקה של חברת רסנר, שמיר הצליח:
הושגה יכולת פרקטית להפעיל ולתפעל רשת הרבה יותר גדולה, בעלת 30 מיקומים, כל אחד עם כ- 35,000 SKUs ללא צורך להגדיל את צוות המתכננים (3 במספר)
רמות המלאי פחתו ב-25%
המספר הממוצע של פריטים בחוסר
הצטמצם
מ- 600-700 SKU-L לפחות מ- 200
רמות השירות נשמרו מעל 99% בכל הרשת
שמיר נהנית מיכולת חדשה לנהל תחזיות יחידניות עבור לקוחות גדולים
לפי עזורה, המבחן הגדול ביותר של SO99+ הגיע כשנעשה בה שימוש בפעם הראשונה כדי לתמוך בתהליך של 'ניקוז הרשת' של קווי מוצרים ישנים והחלפתם בגרסאות חדשות: "זהו אירוע גדול מאוד שלקח בעבר מספר שבועות ובאמת היה די מכאיב. בפעם הראשונה שתכננו את התהליך הזה באמצעות מערכת SO99+ החדשה – זה לקח שעה בלבד."
ניר שמואל אמר: "המטרה של התפעול היא לתמוך בצמיחת החברה מבלי לפגוע ברמת השירות ולהשפיע לטובה על השורה התחתונה של החברה. באמצעות SO99+ נוכל להשיג זאת ולבצע אופטימיזציה לניהול השירות מהמלאי הגלובלי שלנו באופן הרבה יותר משמעותי משציפינו במקור. שמיר נהנית כיום משקיפות וזמינות מידע הודות למערכת איתנה שמוכנה לכל האתגרים וההזדמנויות שייקרו בדרכה בעתיד".
אודות שמיר אופטיקה
שמיר תעשיות אופטיקה בע"מ היא בין היצרניות המובילות בעולם של עדשות פרוגרסיביות. במהלך ארבעת העשורים האחרונים, שמיר ביססה את עצמה ברחבי העולם כחברה הידועה בחדשנות, טכנולוגיה מתקדמת ונהלי אבטחת איכות מחמירים. אופטיקאים ומעבדות אופטיות ברחבי העולם מעריכים את התגובה המהירה של שמיר לדרישות השוק המשתנות ולצרכי הלקוחות, כמו גם את יכולת החברה לספק הזמנות עבור עיצובים מותאמים אישית וקווי מוצרים פרטיים.