הצורך בפרויקט: שתי גישות מתחרות לניהול מלאי

לעסקי החלפים של יבואנית הרכב הישראלית, קבוצת לובינסקי, לא היה צורך ממשי במודרניזציה של שרשרת האספקה. כספקית חלקי החילוף הישראלית הבלעדית של חברות כמו פז׳ו וסיטרואן, היה לה ערוץ שיווק ייעודי שכלל 35 סוכנויות ותחרות מועטה והיא הייתה רווחית בשורה התחתונה. כעסק פרטי בבעלות משפחתית גם לא הייתה לה מחויבות לבעלי מניות. הפילוסופיה שלה הייתה: "אם זה לא שבור, לא צריך לתקן את זה". 

קבוצת לובינסקי

עם זאת, מבט מעמיק הראה תמונה מעט שונה. לובינסקי נאבקה בשתי גישות מתחרות לתכנון וניהול מלאי עבור כ-20,000 ה-SKUs שלה, ש-75% מהם היו פריטי "זנב ארוך" בעלי מחזור חיים איטי יחסית (פחות משורת הזמנות אחת בכל שלושה חודשים).

אחד הפלאנרים נקט במדיניות של החזקת מלאי ל-100 ימים עבור כל פריט. מדיניות שכזו ות אמנם ניחנה בפשטות מובנית, אבל שימוש במאפיין כמו מספר ימים קבוע נמצא כשגוי עבור רוב הפריטים. 

כתוצאה מכך תמיד נותר במלאי עודף של פריטים יציבים שנמכרים מהר, כמו למשל רפידות בלמים. מצד שני, עבור פריטים שזזים לאט, כמו גם מנדפים ודלתות, תקופה של 100 ימים מתורגמת ליחידה אחת או שתיים בלבד, מה שלרוב לא מספיק כדי להתמודד עם שינויים בביקוש ויוצר צורך בשימוש במשלוחים אוויריים יקרים.

הגישה של המתכנן השני הייתה לפלח את המלאי וליישם מדיניות שונה עבור קבוצות שונות של פריטים – מה שנקרא סגמנטציית 'ABC' קלאסית. עם זאת, היישום של מדיניות שכזאת, בעת התמודדות עם 1,000 הצעות חידוש מדי שבוע, היה מורכב ליישום וביצוע, בעיקר עם מערכות ניהול ישנות שהיו כבר בנות עשר שנים. 

הבחירה ברסנר: הטוב של 2 העולמות

למרבה המזל – המודרניזציה כבר הייתה בדרכה. קבוצת לובינסקי בדיוק השלימה שנתיים של מעבר ממערכת ה-ERP AS400 של IBM ל-Microsoft Navision. השותפה הטכנולוגית שלה, רסנר, הציגה כיצד יכולה לצאת מהמבוי הסתום התכנוני אליו נקלעה על-ידי שילוב מערכת ה-ERP החדשה שלה עם SO99+ של ToolsGroup, וכך לבנות מערכת מתקדמת שהייתה למעשה אוטומטית לחלוטין ומסוגלת ללמוד ולהתעדכן באופן עצמאי. 

לובינסקי עמדה להנות מהטוב של 2 העולמות – פשטות ניהול + רמות מלאי אופטימליות עבור כל הפריטים. המטרות היו לייעל את המלאי ולהוזיל עלויות הקשורות להתיישנות, עודף מלאי, בטיחות ומשלוחים אוויריים מזורזים.

הפצת מלאי

כך זה פעל ביומיום

רסנר עבדה לצד שלום אסייג, מנהל השירות וה- Aftermarket, והצוות שלו, כדי לכוונן ולעשות התאמות מדויקות למדיניות החידוש האופטימלית עבור כל ה-SKUs של לובינסקי. לפריטים פופולריים שנמכרים במהירות, למשל, הוקצו רמות השירות הגבוהות ביותר, וזאת מאחר שמצב של מחסור בהם פוגע במוניטין השירות ועלול לגרום לעזיבה של לקוחות רבים. לפריטים חדשים (בני אפס עד שנתיים), בעלי פחות משלוש מכירות, לובינסקי הקצתה רמות שירות מעט נמוכות יותר. הסיבה לכך היא שלא ידוע אם דגם רכב חדש יצליח או מתי הוא עתיד להיות מוחלף. אם חלק מסוים לא נמכר במשך יותר משנה, המערכת יכולה לשנות אוטומטית את הסטטוס שלו כדי לעשות בו התאמות לצרכים המסוימים של לקוחות ספציפיים.

מערכת SO99+ היא מערכת אוטומטית לחלוטין, מערכת ש-"נוהגת בעצמה" – עד כדי כך שלובינסקי כמעט ולא צריכה לבצע שינויים בהצעות החידוש שעליהן המערכת ממליצה, ונדרש רק פלאנר אחד בכל יום בשבוע על-מנת לטפל בכל הקשור לתכנון וחידוש מלאי. שני המתכננים מקדישים כעת את זמנם לעבודה בעלת ערך רב יותר, כמו למשל טיפול בקשרי לקוחות, הכנסת פריטים חדשים וניהול הזמנות של לקוחות עבור פריטים שחסרים במלאי.

תוצאות והטבות

עבור חברה שבשלב הראשון נרתעה מעט מתהליך של מודרניזציה, שרשרת אספקת חלקי החילוף של לובינסקי מהווה כעת יתרון תחרותי משמעותי עבורה. התכנון מתבצע באופן מהיר, פשוט ומדויק לאורך ולרוחב כל הפריטים והמוצרים שהחברה מציעה. בהשוואה למצב בתחילת יישום SO99+:

הצלחה במספרים

בזכות מערכת ניהול שרשרת האספקה של חברת רסנר, שמיר הצליח:

אייקון

קיצוץ של שליש בעלות משלוחי אוויר יקרים

אייקון

הקטנת מלאי ב-25% תוך שמירה על רמות שירות
שמתעלות מעל הסטנדרט המקובל בענף

אייקון

חיסכון של 1.5 מיליון יורו בשנה הראשונה -
תוצאה ישירה של צמצום המלאי

אייקון

שימוש במערכת תכנון וחידוש מלאי אוטומטי שבאמת ׳נוהגת בעצמה׳ -
מייצרת הצעות חידוש מלאי שכמעט תמיד מתקבלות כמו שהן

שלום אסייג מתקרב לגיל פרישה והוא מכין את הקרקע למי שיבואו אחריו. עצם קיומה של מערכת תכנון אוטומטית מקל על המעבר ומונע פערי ידע, שכן היא אינה תלויה באותה המידה בהתערבות ידנית. 

כך סיכם אסייג את המעבר: "החרטה היחידה שלי עכשיו היא שלא שדרגנו עוד קודם לכן! אני מאוד גאה לתפעל אופרציה יעילה ופרודוקטיבית של חלקי חילוף, שנותנת שירות יוצא דופן ומוכנה לעתיד".

קבוצת לובינסקי

קבוצת לובינסקי, שנוסדה בשנת 1936, היא היבואנית הבלעדית בישראל של רכבי פיג'ו וסיטרואן ושל חלקי חילוף, והיא אחד מהעסקים המשפחתיים הפרטיים המובילים בארץ. מאז הקמתה, צברה החברה מומחיות וניסיון רב בשוק הרכב המקומי, והמשיכה להשקיע בטכנולוגיות חדשות ובתוכניות הכשרה לכוח העבודה שלה, המונה כיום 620 עובדים. לובינסקי גדלה והתפתחה לתחומים רבים, אך ייבוא והפצת רכב נותרו התמחויות ועיסוקי הליבה שלה, יחד עם שירותי תיקונים ומכירת חלקי חילוף.

תפריט נגישות